T1- TEKNOLOGI PENDIDIKAN
1.1 KONSEP
Konsep Teknologi
Perkaitan Teknologi Dalam Pengajaran dan Pembelajaran
1.2 DOMAIN-DOMAIN TEKNOLOGI PENDIDIKAN
Melalui 2 fasa, iaitu:
Fasa pertama: Tahun 1977
Fasa kedua: Tahun 1994
Menurut Seels dan Richey(1994), teknologi pengajaran mencakupi lima domain yang menjadi asas dan struktur kepada bidang teknologi pengajaran.
Lima domain yang dimaksudkan:
- Teknologi adalah keupayaan dalam menggunakan pengetahuan sama ada pengetahuan saintifik atau pengetahuan lain yang tersusun (other organized knowledge) yang digunakan secara sistematik sehingga mampu mempamerkan amalan yang praktikal dalam melaksanakan sesuatu tugas sehingga tugas tersebut mencapai kejayaan, Galbraith (1967).
- Teknologi pengajaran adalah satu bidang yang berusaha ke arah meningkatkan kualiti atau keberkesanan pengajaran dan pembelajaran”
- Seels & Reechy (1994):
“Instructional technology is the theory and practice of designing, development, utilization, management and evaluation of processes and resources for learning”. - "Teknologi pendidikan ialah gabungan manusia, peralatan, teknik dan peristiwa yang bertujuan untuk memberi kesan baik kepada pendidikan" . (Crowell (1971):Encyclopedia of education)
- Teknologi Pendidikan oleh AECT 1994:
AECT: The mission of the Association for Educational Communications and Technology is to provide international leadership by promoting scholarship and best practices in the creation, use, and management of technologies for effective teaching and learning in a wide range of settings.
Perkaitan Teknologi Dalam Pengajaran dan Pembelajaran
- Pengajaran – proses ajar di mana keberkesanan penyampaian maklumat oleh terbukti dengan perubahan tingkahlaku pelajar.
- Pembelajaran – proses belajar yang berlaku apabila guru dan pelajar sama-sama terlibat dalam proses memberi dan menerima
1.2 DOMAIN-DOMAIN TEKNOLOGI PENDIDIKAN
Melalui 2 fasa, iaitu:
Fasa pertama: Tahun 1977
Fasa kedua: Tahun 1994
Menurut Seels dan Richey(1994), teknologi pengajaran mencakupi lima domain yang menjadi asas dan struktur kepada bidang teknologi pengajaran.
Lima domain yang dimaksudkan:
- Reka bentuk
- Pengembangan/Pembinaan
- Penggunaan
- Pengurusan
- Penilaian
:: Domain Rekabentuk ::
Rekabentuk adalah proses menentukan ciri-ciri dan keperluan pembelajaran.
Di samping menentukan komponen sistem pengajaran, rekabentuk juga mengambil kira perubahan sistem dan pengaruh alam sekeliling - (Tessmer, 1990)
Terdapat empat bidang utama:
•rekabentuk sistem pengajaran
•rekabentuk strategi
•rekabentuk mesej
•ciri-ciri pelajar
:: Domain Pengambangan ::
Juga dikenali sebagai domain pembinaan.
Proses menterjemahkan spesifikasi rekabentuk kepada bentuk fizikal atau produk.
Melibatkan proses rekabentuk, bina, guna dan nilai.
Terdapat empat kategori bahan:
•teknologi cetak
•teknologi bahan pandang dengar
•teknologi berasaskan komputer
•teknologi bersepadu
: Domain Penggunaan ::
Menggunakan proses (kaedah dan model pengajaran), sumber (bahan dan perkakasan media) dan alam sekeliling untuk pembelajaran.
Terdapat empat kategori:
•penggunaan media dan kaedah (cara sistematik)
•penyerapan/penerimaan inovasi
•pelaksanaan (menggunakan bahan)
•institutionalisasi (penerimaan & pengekalan)
:: Domain Pengurusan ::
Kawalan ke atas teknologi instruksional menerusi perancangan, penyusunan, penyelarasan dan penyeliaan.
Terdapat empat kategori:
•pengurusan projek
•pengurusan sumber
•pengurusan sistem penyampaian
•pengurusan maklumat
:: Domain Penilaian ::
Proses untuk menentukan kesesuaian dan keberkesanan program pendidikan
Empat kategori:
•penilaian analisis masalah (peperiksaan dll)
•penilaian rujukan kriteria (penguasaan unit pelajaran)
•penilaian formatif (mengesan bagi penambahbaikan)
•penilaian sumatif (buat keputusan penggunaan)
1.3 PRINSIP-PRINSIP TEKNOLOGI PENDIDIKAN
1.4 PERANAN DAN KEPENTINGAN TEKNOLOGI DALAM pnp
- embelajaran
- untuk membantu memperbaiki keseluruhan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran
- melicinkan proses pengajaran dan pembelajaran kerana ia berfokuskan kepada isi-isi penting kepada topik yang akan disampaikan
- menjimatkan masa, tenaga, dan wang
- mengelakkan rasa bosan pelajar dan mengekalkan minat pelajar dan boleh menghiburkan pelajar
- melibatkan pelbagai deria pelajar iaitu penglibatan deria ini akan meningkatkan daya ingatan pelajar
- memberi kelainan dan kepelbagaian kepada kaedah mengajar
- memperkayakan pengalaman pelajar
- untuk membantu memperbaiki keseluruhan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran
- melicinkan proses pengajaran dan pembelajaran kerana ia berfokuskan kepada isi-isi penting kepada topik yang akan disampaikan
- menjimatkan masa, tenaga, dan wang
- mengelakkan rasa bosan pelajar dan mengekalkan minat pelajar dan boleh menghiburkan pelajar
- melibatkan pelbagai deria pelajar iaitu penglibatan deria ini akan meningkatkan daya ingatan pelajar
- memberi kelainan dan kepelbagaian kepada kaedah mengajar
- memperkayakan pengalaman pelajar